fot. Packa (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 3.0
Správa železnic, narodowy czeski zarządca infrastruktury kolejowej, ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy łącznicy w rejonie miejscowości Tišice. Nowa łącznica wraz z linią kolejową Kralupy nad Vltavou – Neratovice, która zostanie zmodernizowana i zelektryfikowana, mają utworzyć północne obejście Pragi dla pociągów towarowych.
Jak informuje portal Zdopravy.cz, od wielu lat Sdružení železničních nákladních dopravců, czyli czeska organizacja branżowa, zrzeszająca kolejowych przewoźników towarowych, zabiegało o rozbudowę istniejącego połączenia odcinków linii kolejowych Lysá nad Labem – Mělník oraz Neratovice – Všetaty o dodatkową łącznicę, która umożliwiłaby zjazd z Neratovic w kierunku Lysé nad Labem bez zmiany kierunku jazdy na stacji kolejowej Všetaty. Mając na uwadze fakt, iż planowana jest modernizacja linii kolejowej Kralupy nad Vltavou – Neratovice (wraz z elektryfikacją), uruchomienie łącznicy umożliwiłoby ominięcie bardzo zatłoczonego praskiego węzła kolejowego w przebiegu wielu popularnych w ruchu towarowym relacji.
Dziś pociągi towarowe np. z Ostrawy i Brna do takich stacji kolejowych, jak Kralupy nad Vltavou, czy Lovosice, w sąsiedztwie których znajdują się odpowiednio rafineria ropy naftowej (notabene należąca do czeskiej spółki zależnej Orlenu) oraz jedne z największych zakładów chemicznych w kraju, muszą pokonać bardzo obciążony odcinek magistrali z Ostrawy do Pragi na zachód od Kolína, a następnie przejechać przez całą Pragę i kontynuować trasę na kolejnym bardzo obciążonym fragmencie czeskiej sieci kolejowej. Nie trzeba chyba dodawać, że brak połączenia pomiędzy fragmentami Praga – Ústí nad Labem oraz Kolín – Ústí nad Labem stanowi także ryzyko dla przewozów w innych relacjach w przypadku zaistnienia nieoczekiwanych utrudnień w ruchu.
Istnieje spora szansa, że długo oczekiwana inwestycja zostanie zrealizowana jeszcze w tej dekadzie. Správa železnic, narodowy czeski zarządca infrastruktury kolejowej, ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla nowej łącznicy. Budowa liczącego ok. 1,4 kilometra długości odcinka miałaby się rozpocząć już w 2027 roku. Wartość nakładów inwestycyjnych szacuje się obecnie na kwotę 650 mln CZK, co przy obecnych kursach walut odpowiada ok. 114 mln zł. To dość pokaźna suma, mając na względzie fakt, iż łącznica będzie przebiegała na stosunkowo płaskim, wiejskim terenie. Zgodnie z aktualnie obowiązującymi planami Ministerstwa Transportu Republiki Czeskiej, równolegle zrealizowana zostałaby modernizacja linii kolejowej Praga – Neratovice – Všetaty.
Warto dodać, że wspomniane wyżej Neratovice, które znajdują się w odległości kilku kilometrów od miejscowości Tišice, to bardzo ciekawe miejsce na kolejowej mapie aglomeracji praskiej. Pociągi osobowe do Čelákovic przez Kostelec nad Labem i Brandýs nad Labem zmieniają kierunek jazdy… tuż po rozpoczęciu trasy, na wschodniej głowicy stacji kolejowej. Wracając natomiast do łącznicy w rejonie miejscowości Tišice, jej brak powoduje dziś długotrwałe postoje pociągów towarowych na stacji kolejowej Praga-Libeň, sięgające nawet kilku godzin. Trudno zatem zrozumieć fakt, że o tej relatywnie mało skomplikowanej inwestycji mówi się od tylu lat – SZ analizowała jej wybudowanie już w poprzedniej dekadzie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.